6 Cara Terbesar HBO Big Little Lies Berbeza dari Buku

Sekiranya anda terlepasnya, mini-seri HBO yang paling hebat, paling hebat Big Little Lies menyiarkan penganjurannya pada malam Ahad. Episod ini tetap benar kepada novel itu, menyampaikan kelainan yang sama-dengan sedikit penyesuaian. Di sini, perbezaan terbesar dari novel kepada penyesuaian, untuk lebih baik, atau lebih teruk. Spoiler depan, jelas.

Avenue Q

Madeline (Reese Witherspoon) bekerja separuh masa di teater komuniti dan sedang berusaha untuk mengadakan persembahan, tetapi ia tidak Avenue Q dan buku itu tidak mendedikasikan hampir masa untuk pengeluaran. Dalam buku ini, ia berfungsi lebih banyak sebagai cara Madeline membuktikan bahawa dia bekerja dan bukan mama sepenuh masa.

Terapi

Dalam pengumuman HBO, Celeste (Nicole Kidman) dan Perry (Alexander Skarsgard) pergi ke terapi bersama (pada mulanya, itu). Dalam versi buku: Celeste pergi bersendirian dan mencari ahli terapi yang pakar dalam wanita yang telah dibunuh. Dia memilih satu bandar di sana supaya tidak ada yang mengenali dia-yang mana dengan ideanya mengekalkan penampilan kehidupan yang sempurna. Tetapi apabila kita sampai ke sesi satu-satu-dalam Celeste, segala-galanya – penolakan, penerimaan, dan mencari apartmen sandaran-pergi hampir sama persis bagaimana buku memberitahunya.

Besar Little Lies - Book vs Show - EMBED
Courtesy HBO

Renata

Buku Liane Moriarty benar-benar hanya menceritakan kisah dari Jane (Shailene Woodley), Celeste, dan pandangan Madeline. Tapi, oh, saya gembira melihat sisi Renata (Laura Dern) ini, yang tidak dieksplorasi sekurang-kurangnya dalam novel itu. Laura Dern, anda betul-betul wira saya. Fakta yang menyenangkan, dalam novel ini, suami Renata telah menipu dengan pengasuh Perancis sepanjang masa, jadi dia berpindah ke London dengan sedikit Amabella. 

Besar Little Lies - Book vs. Movie - 2
Courtesy HBO

Madeline Is Is Faithfulful

Inilah yang paling mengganggu saya. Madeline dan Ed (Adam Scott) perkahwinan yang penuh dengannya tidak banyak masalah dalam buku itu. Ya, mereka mempunyai perbualan yang berpunca daripada ketidakamanan Ed kerana Madeline agak marah terhadap bekas suaminya, tetapi dia memberi jaminan kepadanya bahawa dia suka Ed, bukan Nathan (James Tupper). Tetapi, buku Madeline bukan penipu. Tidak ada Yusuf, tiada Tori, dan tidak Avenue Q. Madeline membuat pilihan yang dipersoalkan apabila mengganggu rakan-rakannya dan anak-anaknya, tetapi perkahwinannya yang stabil dan bahagia dengan Ed adalah salah satu sifatnya yang paling menebus. TV Madeline sangat kurang menyenangkan (walaupun Reese Witherspoon boleh membuat anda jatuh cinta dengan watak yang dia mainkan). Selain itu, persembahan itu melambangkan hubungannya yang menyayat hati dengan bekas suaminya, yang meninggalkan Madeline dan bayi Abigail ketika dia hanya berumur beberapa hari. Nathan menarik klasik “keluar untuk mendapatkan lampin dan tidak pernah kembali” trope, meninggalkan Madeline untuk membesarkan anak perempuannya sebagai ibu tunggal, sehingga 10 tahun kemudian, * poof * dia mahu kembali dalam hidup mereka. Abigail, yang mungkin tidak menyedari kehilangan ibunya pada masa itu, mengalu-alukannya kembali dengan tangan terbuka, yang difahami, memecahkan jantung ibunya, yang membawa kepada hubungan yang tegang ketika dia bergerak bersama ayahnya yang tidak pernah hadir.

Saxon Banks

Ini adalah satu lagi pemergian yang cukup besar dari novel itu. Saxon Banks adalah lelaki yang Jane fikir merogolnya, walaupun pada akhirnya kita tahu ia benar-benar Perry. Buku Perry meminjam nama sepupunya, “Saxon Banks,” untuk malam itu, untuk memastikan perselisihannya tetap rahsia (cara untuk membuang sepupu kamu di bawah bas, Perry). Apabila Jane memberitahu Madeline dan Celeste nama perogolnya, fikir mereka tahu identiti “benar” bapa Ziggy: sepupu Celeste. Celeste menyimpan maklumat itu kepada dirinya sendiri, walaupun, tidak mahu menyangkal kenyataan bahawa sepupunya yang berkahwin itu adalah adulterer. The “Saxon Baker” plot rancangan TV tidak pernah berlaku, dan dalam buku itu, kebenaran keluar apabila Jane akhirnya bertemu Perry pada malam trivia, seperti dalam pertunjukan. 

The Big Reveal

HBO tetap sangat yakin dengan kelainan penting: Perry adalah bapa Ziggy dan Bonnie adalah orang yang membunuh Perry. Tetapi cara ia turun dalam novel itu sedikit berbeza daripada persembahan itu. Semua orang dewasa-Madeline dan Ed, Celeste dan Perry, Bonnie dan Nathan, dan Jane-berdiri di luar di dek atas sekolah yang menghadap, anda meneka, lautan. Jane mengenali Perry, memberitahu dia bahawa kali terakhir mereka bertemu, dia berkata namanya ialah Saxon Banks. Celeste kini menyedari bahawa suaminya bukan sekadar pelanggar domestik, dia juga seorang pemerkosa. Perry memberitahu Celeste malamnya dengan Jane tidak bermaksud apa-apa, dan dia melemparkan minuman di wajahnya, yang, tentu saja, memalukannya. Dia membantunya, keras, melemparkannya ke serambi. Bonnie yang marah menolaknya, dan dia jatuh dari kekuatan lengan yoga-nya, menggulingkan balkoni. Satu lagi maklumat penting yang tersisa daripada rancangan itu: Bonnie dibesarkan dengan bapa yang kasar, dan difahami, tidak mempunyai kesabaran untuk suaminya yang pengecut dan kasar. Dalam novel itu, tepat sebelum penekanan besar adalah di mana dia menyampaikan garis epiknya: “Anak-anak kamu lihat!” Yang membangkitkan kebiasaan yang ditimbulkan anaknya dengan jelas. “Kita lihat! Kami f-ing melihat! “Pergi, Bonnie!

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

+ 37 = 43

map