Bentuk Air Guillermo Del Toro Adalah Metafora Politik Pelik Kita Perlu Sekarang

Bolehkah seorang janitor perempuan yang sunyi dan bisu mencari cinta? Baiklah, ya … jika awak membiarkan diri anda terperangkap dalam percintaan yang aneh dan aneh yang dinamakan Oscar Bentuk Air.

Di tangan beberapa, serigala ini mungkin menjadi sebuah buku komik yang hidup-sebuah filem seram di tingkat B yang mulia. Tetapi pengarah Guillermo Del Toro, mengambil cerita tentang pasangan yang tidak mungkin ini dan menjadikannya bukan sahaja mudah dipercayai tapi sedih, lirik, mistik, mitos, pelik, dan sihir. Dari urutan pembukaan-lawatan yang bermimpi melalui sebuah pangsapuri di bawah air dengan sofa dan jam terapung, anda tahu ini akan menjadi satu pengalaman lain-dan itu. Ia adalah dongeng filem noir untuk orang dewasa, dan ia telah memenangi nom nom yang ditulis di atasnya.

Elisa, yang dimainkan oleh Sally Hawkins, adalah seorang wanita yang jelas dan kesepian yang kewujudan biasa termasuk bekerja di kemudahan kerajaan Baltimore misterius sebagai penjaga malam. Sahabat-sahabatnya adalah tetangga sebelahnya, Giles (Richard Jenkins), seorang peniaga komersil yang penuaan, dan Zelda sassynya (Octavia Spencer dalam bentuk utama), seorang lagi wanita pembersihan di kemudahan itu.

TK
Kesopanan Fox Searchlight

Suatu malam, seorang lelaki raksasa laut, sebahagian ikan yang dirujuk oleh pegawai sebagai “The Asset” dibawa masuk ke dalam makmal di dalam sebuah tangki. Kami belajar bahawa dia ditangkap di Amerika Selatan dan mempunyai beberapa jenis kuasa, dan bahawa orang-orang di sana menganggap dia tuhan. Bermain dia adalah kolaborator Del Toro yang bernama Doug Jones, yang memberikan manusia kepada makhluk melalui ekspresi yang penuh kesunyiannya dan setiap pengangkat bahu dan kemerosotan tubuhnya yang tinggi, kencang, lancip.

Kerajaan, tentu saja, tidak mempunyai minat untuk merawat The Asset dengan maruah atau pembelajaran untuk berkomunikasi dengannya. Sebaliknya mereka mahu memisahkannya, dan seorang ejen sadis khususnya bernama Richard Strickland (dimainkan oleh Michael Shannon) seolah-olah turun untuk menyeksa dia dengan produk lembu.

TK
Kesopanan Fox Searchlight

Terdapat beberapa cerita sampingan, yang membantu mengingatkan kita bahawa ia adalah tahun 1962. Mata-mata Rusia mahu mencuri makhluk itu, dan paranoia Amerika untuk memenangi perang dingin adalah berkuatkuasa sepenuhnya. Kami juga melihat sekilas kehidupan di pinggir bandar Strickland, lengkap dengan rumah saluran moden, isteri berambut pirang, dua kanak-kanak, dan Cadillac biru berkilat-tetapi tumpuan utama adalah percintaan Elisa dengan “The Asset.”

Dapatkan pandangan yang paling dekat dengan fesyen merah karpet terbaik untuk KURANG. Langgan InStyle sekarang dan selamatkan besar semasa Jualan Musim Anugerah kami yang terhad!

Merasai salah guna keluarga, dia perlahan-lahan berkawan dengan tawanan, diam-diam memainkannya muzik, mengajarinya bahasa isyarat, menari untuknya, dan membawanya telur rebus. Manusia dan makhluk “jatuh cinta” bukanlah sesuatu yang baru-Si Cantik dan Si Hodoh dan Godzilla masuk dalam minda. Tetapi dalam kisah ini, manusia adalah seperti orang yang tersingkir sebagai raksasa. Dan sementara perkembangan hubungan mereka dengannya, uh, sejauh mana mungkin mengejutkan beberapa, ia dilaksanakan dengan baik dan dipercayai. Kerinduan mereka terasa.

BERKAITAN: 7 Holiday Movie & Face Mask Pairings untuk Sesi Binge Seterusnya anda

Sehingga Aset datang, kehidupan Elisa adalah rutin-untuk keseronokan, dia menonton muzikal lama dengan jiran Giles dan kucingnya. Seorang ilustrator bergelut yang bekerja pada kempen Jello, Giles mendapati semakin sukar untuk bersaing dengan jurugambar. Dia juga diserang dengan pelayan lelaki muda di kedai pai tempatan. Dia begitu ganjil bahawa dia terus memerintahkan pai limau utama mereka yang mengerikan hanya untuk melihat sekilas paramournya, dan sebagai hasilnya, peti sejuknya dipenuhi dengan kepingan hijau manis yang manis. Tetapi saya menggeletar.

TK
Kesopanan Fox Searchlight

Apabila Elisa belajar tentang niat Strickland yang sadis untuk membunuh dan membahayakan kekasihnya (dia mendengar seorang jeneral memberitahunya untuk “memecahkan perkara sial terbuka”), dia menetas sebuah rencana untuk membebaskannya dengan bantuan Giles dan akhirnya Zelda. Mungkin tidak ada kemalangan bahawa wira filem adalah seorang wanita kurang upaya, seorang lelaki gay, seorang wanita Afrika Amerika, dan seseorang dari dunia lain (seorang imigran?), Sedangkan penjahat di sini adalah pegawai kerajaan putih yang istimewa, putih.

TK
Kesopanan Fox Searchlight

Perkara-perkara, sememangnya, menjadi rumit, rancangan berubah, dan kejutan, baik yang baik dan buruk. Nada permata seni yang diarahkan dengan nada-nada, alur-alur retro, potongan-potongan tempoh masa dan sinematografi yang subur dan pencahayaan yang mengasyikkan, ditambah dengan skor yang penuh dengan meluap-hop oleh komposer yang memenangi Oscar Alexander Desplat, semuanya bernilai harga kemasukan.

Saya akan melihatnya lagi.

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

2 + 4 =

map