Emma González dan Power of the Buzz Cut Perempuan

Seorang wanita mencukur rambutnya, dan dunia memberi perhatian. Ia pilihan yang masih dijanjikan semua soalan-soalan, tidak kira betapa tidaknya soalan itu. Mengapa anda melakukannya? Apa itu maksudnya? Bagaimana perasaan awak? Ini kerana rambut berkuasa. Cara kami membentangkan diri berkata sesuatu tentang bagaimana perasaan kami di dalam diri, jadi kami memberi makna kepada pilihan seperti ini, terutama apabila ia mencabar norma jantina tradisional.

Seperti yang dijelaskan oleh Rose McGowan dalam buku yang baru dikeluarkannya Berani, yang mempunyai imej seorang pelakon yang mencukur kepalanya di atas sampul, satu potongan buzz adalah “jeritan pertempuran” terhadap stereotaip seksis. “Saya berpisah dengan ideal Hollywood, yang saya mempunyai bahagian dalam bermain,” tulisnya. “Versi ideal seorang wanita yang dijual kepada anda oleh setiap pelakon dalam setiap rambut komersial memberitahu anda, ‘ini rahsia untuk yang menipu, rahsia untuk mendapatkan seorang lelaki untuk menginginkan anda. ‘ Rambut panjang, berkilat Kardashian-esque yang mengatakan, ‘f * ck saya, budak lelaki besar.’ Seolah-olah itu semua kita dan semua yang kita boleh. Rambut. Rambut adalah apa yang saya pecah. “

VIDEO: Florida Shooting Survivor Emma Gonzalez Cabaran NRA Rep Dana Loesch di Dewan Bandaran

Dalam perlawanan yang sama, Sinéad O’Connor mendedahkan bahawa selepas para pengurus rekod memberitahunya dia akan melihat “lebih cantik” dengan rambut panjang, dia masuk ke kedai gunting rambut untuk mencukur semuanya.

BERKAITAN: Rose McGowan Kata Dia Beritahu Ben Affleck Mengenai Serangan Her Harvey Weinstein Apabila Ia Terjadi

Kadang-kadang, walaupun, kepala yang dicukur adalah satu langkah yang praktikal. Emma González, yang terselamat daripada Penangkapan Sekolah Menengah Stoneman Douglas di Parkland, Florida dan kini menjadi tokoh utama dalam perjuangan menamatkan keganasan senjata api, mengadopsi potongan rambut pada bulan September. Dalam sebuah video yang menjadi viral dari ucapannya yang kuat di perhimpunan anti-senjata, potongan rambut itu sukar dilupakan, ikonik. Tetapi ketika dia menerangkannya, pandangannya tidak ada kaitan dengan pergerakan politik atau sosial.

“Orang bertanya kepada saya, ‘Adakah anda mengambil pendirian feminis’? Tidak, saya tidak. Itu Florida. Rambut hanya baju tambahan saya terpaksa dipakai, “González mendedahkan dalam temu bual.

BERKAITAN: Aly Raisman: Tidak, Menggambar Naked Tidak Bererti Saya “Meminta Ini”

Dalam temuramah yang dilakukannya dengan akaun Instagram sekolahnya, Manusia MSD, Gonzalez berkata rambutnya panjang berat, memerlukan terlalu banyak kerja, dan menyebabkan sakit kepala. “Ia mahal untuk mengekalkannya, dan ketika masa prom datang, saya fikir ia akan menjadi lebih murah untuk tidak perlu bimbang tentang melakukan rambut saya. Semakin ibu bapa saya berkata tidak, semakin saya mahukannya. Sebenarnya, saya juga membuat powerpoint untuk meyakinkan mereka bahawa saya perlu melakukannya. Saya fikir saya akan kelihatan sangat baik dengannya, dan saya lakukan. Jadi, semuanya berjalan lancar. “

BERKAITAN: Ca Fesyen Jadilah Feminis?

Walaupun penalarannya tidak masuk akal, Gonzalez dengan jelas mengiktiraf kuasa visual pemotongan tersebut. Dalam jawatan Twitter yang baru-baru ini, dia menulis, “Apabila anda mendapat kerja untuk melakukannya tetapi gettin rambut anda terlalu panjang #StonemanStrong #BaldiesGetTheJobDone #MarchForOurLives,” di samping video dia mencukur kepalanya dengan gunting rambut.

A buzz hanya memotong rambut. Ya, ia adalah utilitarian, gaya tanpa embel-embel yang bermaksud perniagaan. Bagi seorang wanita, kepraktisan sedemikian boleh revolusioner.

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

65 + = 71

map