Petikan Terbaik Dari Akhir Permainan Gila Malam Akhir

Amaran: Spoiler depan jika anda belum menonton Musim 7, Episod 7.

Kami tidak bersuara selepas adegan terakhir di musim terakhir tujuh musim Game of Thrones, yang, sebagai penulis, banyak mengatakan. Episod terpanjang dalam GoT Sejarah, “The Dragon and the Wolf” memberikan kita satu ton peristiwa yang mengubah permainan, dengan beberapa teori peminat dibawa ke cahaya dan adegan akhir menjatuhkan sepenuhnya rahang. Kami telah mengulangi keseluruhan episod di bawah, lengkap dengan petikan kegemaran kami petang, jadi bacalah untuk penyegaran penuh.

VIDEO: Kit Harington Berpura-pura Menjadi Naga Adalah Perkara Terbaik di Internet Hari Ini

Kami memulakan episod di King’s Landing, di mana Gray Worm (Jacob Anderson), tentera Unsullied, dan gerombolan Dothraki telah tiba di darat, dan Tyrion (Peter Dinklage), Jon (Kit Harington), Ser Jorah (Iain Glen), Ser Davos (Liam Cunningham), dan anak kapal telah datang dengan kapal.

Jaime Lannister and Bronn
Courtesy HBO

Mereka ditemui oleh Bronn (Jerome Flynn), Brienne of Tarth (Gwendoline Christie), dan Podrick (Daniel Portman), yang berada di sana untuk mengiringi mereka. Kami mendapat beberapa perjumpaan bagus di sini dengan Brienne dan Hound (Rory McCann ), dan juga Tyrion dan Podrick. “Saya tidak pernah fikir saya akan berjumpa lagi, Tuhanku,” kata Pod kepada Tyrion. Sejujurnya, kami tidak pasti kami akan melihatnya bersama sama ada.

Ketika kumpulan berjalan kaki, Brienne dan Hound mengejar, mengingatkan pada kali terakhir dia melihatnya dengan Arya, yang menyebabkannya percaya dia telah mati. The Hound mengakui bahawa dia juga cuba untuk melindungi Arya ketika itu, yang hanya membuat kita lebih mencintainya. Brienne memberitahu Hound bahawa Arya masih hidup dan baik di Winterfell, dan mereka berdua tersenyum dengan kekaguman bersama untuknya (ya, Houndy sebenarnya tersenyum!).

Kami juga terlepas bromance antara Tyrion dan Bronn, kerana kedua-dua kawan telah dipisahkan selama beberapa waktu. “Sukar melihat awak lagi,” kata Tyrion kepada Bronn. “Ya, awak juga,” jawabnya. Baiknya kamu.

Jon Snow and Tyrion Lannister
Macall B. Polay / HBO

Krew akhirnya tiba di Dragonpit, dan semua yang kita boleh fikirkan adalah bahawa Jon Snow telah berpeluh dalam semua bulu itu. Semua orang melihat sekeliling dan mengalihkan jempol mereka, tertanya-tanya jika mereka semua akan dibunuh ketika menunggu mesyuarat ini bermula (Ini adalah kebimbangan yang sah). Tetapi dalam perjalanan Cersei (Lena Headey), diapit oleh Gunung, Euron Greyjoy (Pilou Asbæk), Qyburn (Anton Lesser), dan tentu saja Jaime (Nikolaj Coster-Waldau).

Kedua-dua pihak mengambil tempat duduk mereka, kecuali … di mana Dany (Emilia Clarke)? Ahh, tetapi sudah tentu dia mesti datang dengan naga. Duh. Kami mendengar mereka sebelum kita melihat mereka, dan dia membuat pintu masuk besar ketika mereka turun ke tanah. Cersei jelas marah. “Kami telah berada di sini untuk beberapa waktu,” dia marah, tetapi Dany nampaknya tidak peduli. 

GoT Finale - Embed 1
Courtesy HBO

Kami juga lupa bahawa tidak ada Facebook atau Instagram di Tujuh Kerajaan, jadi apabila watak-watak besar bertemu untuk pertama kalinya, mereka tidak dapat melakukan apa-apa media sosial mengejar dan oleh itu tidak tahu apa yang kelihatan seperti itu. Cersei agak risau kerana akhirnya melihat betapa cantiknya Dany, terutama mengingat nubuatan yang mengatakan seorang ratu yang lebih muda dan cantik akan menggantikannya. Ini memberikan kepahitan beliau makna baru.

Tyrion mula bercakap, tetapi Euron mengganggunya untuk menafikan anak saudaranya, mengingatkan Theon bahawa dia mempunyai kakaknya dan akan membunuhnya jika dia tidak tunduk kepadanya sekarang. “Saya fikir kita harus bermula dengan kebimbangan yang lebih besar,” kata Tyrion. Euron mula membuli dia dengan lelucon kerdil, dan tiada siapa yang kagum. Lelaki ini jadi tidak seperti. Cersei akhirnya membuatnya duduk dan diam.

Cersei Lannister and Jaime Lannister
Macall B. Polay / HBO

“Mengapa kita di sini?” Dia bertanya, dan Jon bangun untuk memberikan spielnya. “Ini bukan tentang hidup dalam keharmonian, hanya tentang hidup.” Amen, Salji. Tetapi, seperti yang mereka ramalkan, Cersei menganggap itu semua jenaka dan tidak mengambil apa-apa yang dikatakan mereka dengan serius. Dia fikir ini hanyalah satu rancangan untuk melemahkan pertahanannya, jadi Tyrion berkata mereka telah membawa sesuatu untuk menunjukkannya.

Masuk ke Hound, yang membawa ke arah yang mereka berjaya diangkut ke King’s Landing. Dia membiarkannya, dan ia terus lurus untuk Cersei, menggonggong gigi dan menggegarkan seperti banshee. Dia akhirnya kelihatan terkejut. Untuk kesan tambahan, Jon menunjukkan hanya dua cara untuk membunuh mereka supaya Cersei sepenuhnya akan menyedari bahaya yang mereka lakukan.

BERKAITAN: Lagu Baru Taylor Swift Adalah Mengenai Arya Stark: Semua Keterangan

Dan pada masa itu, Euron keluar. Kerana wights tidak boleh berenang, dia berkata dia akan kembali ke pulaunya untuk menunggu perang. Dia menyeru kepada Dany bahawa dia melakukan perkara yang sama, jadi apabila Winter akhirnya berakhir, mereka akan menjadi dua yang masih hidup. Apa pelangi. Dia tidak kagum.

Cersei mengatakan dia akan bersetuju dengan gencatan senjata sehingga Tentera Mati dikalahkan, tetapi hanya jika Jon akan kembali ke Utara, tinggal di sana, dan membungkuk lutut kepadanya. Shocker: Dia tidak akan melakukannya, kerana dia sudah memutuskan bahawa Dany adalah ratu. Oleh itu, kesepakatan itu dimatikan, dan Cersei berundur kembali ke kastilnya.

BERKAITAN: Petikan Terbaik Dari Malam Terakhir Game of Thrones Episod Adakah Penukar Permainan

Jon selesai merosakkan kali ini. Dany, walaupun bersyukur atas kesetiaannya, mengingatkannya bahawa naganya mati untuk tujuan ini. “Sekiranya tidak ada apa-apa, maka dia mati untuk apa-apa,” katanya. Tyrion hanya mahu Jon dapat berbohong.

John Snow Quote
Kesopanan

“Saya tidak akan bersumpah saya tidak dapat menegakkannya,” kata Jon, agak marah. “Apabila cukup orang membuat janji palsu, kata-kata berhenti maksud apa-apa, maka tidak ada lagi jawapan, hanya kebetulan yang lebih baik dan lebih baik,” kata Jon. 

Tyrion memutuskan untuk mencuba tangannya pada kawalan kerosakan dan masuk ke dalam denang singa (secara harfiah) untuk bercakap dengannya, walaupun anak kecil agak bimbang dia mungkin membunuhnya. Dia menuduh dia mahu memusnahkan keluarga mereka, yang ditolaknya. Dia cuba menjelaskan sebab dia membunuh ayah mereka, tetapi dia tidak akan mendengarnya. Dengan membunuh Tywin, Cersei menyalahkan Tyrion untuk kematian anak-anaknya kerana kehilangan pertahanan ayah mereka. Apabila Tywin telah pergi, ia membuat mereka terdedah dan di matanya yang akhirnya menyebabkan kematian Tommen dan Myrcella.

Dia akhirnya membuat alasan dengannya, mengatakan bahawa jika dia akan selalu melihatnya sebagai ancaman, dia boleh membunuhnya ketika itu dan di sana. Gunung itu membuka pedangnya, tetapi dia tidak dapat melakukannya. Mereka pergi berulang-ulang atas kesalahan yang telah dilakukan, dan akhirnya dia menyatakan bahawa dia mengandung. Penukar permainan.

Di Dragonpit, Dany memberitahu Jon bahawa dia menghormati apa yang dia lakukan, walaupun dia berharap dia tidak melakukannya. Dia juga mengakui bahawa dia sepatutnya telah mempercayai dia sejak awal, dan mungkin mereka tidak akan berada dalam kekacauan ini. Ya fikir?!

Tyrion kembali, dan dia tidak kelihatan terlalu gembira. Tetapi, dalam perjalanan Cersei dan pasukannya, dan dia memberitahu Jon dan Dany bahawa dia akan menghantar pasukannya ke utara untuk berperang bersama mereka. “Kegelapan akan datang untuk kita semua,” katanya. “Kami akan menghadapinya bersama.” Seolah-olah terlalu baik untuk menjadi kenyataan, walaupun, betul?

BERKAITAN: Berurusan dengan Arya dan Hubungan Patah Sansa pada Game of Thrones

Potong ke Winterfell, di mana seekor gagak dari Jon baru saja tiba mengatakan bahawa dia membungkuk lutut ke Daenerys Targaryen. Littlefinger diramalkan mula meletakkan pemikiran ke arah kepala Sansa (Sophie Turner) bahawa Arya (Maisie Williams) mungkin mahu dia mati. Ini satu lagi langkah dalam permainannya yang melengkung untuk mendapatkan saudara-saudara Stark untuk menentang satu sama lain, dan ia seolah-olah bekerja dengan baik. “Kenapa dia datang ke Winterfell?” dia bertanya. “Untuk membunuh saya,” dedahkan Sansa. “Dan selepas dia membunuh awak, apa yang dia menjadi?” Dia bertanya lagi. “Lady of Winterfell,” kata Sansa. Uh oh.

Setelah beberapa pasukan membuat strategi di Dragonstone, Theon menangkap Jon. Dia mengenang masa kecilnya, dan bagaimana Jon sentiasa tahu apa yang harus dilakukan dan sentiasa melakukan perkara yang betul. Theon membawa kesilapan yang dia buat, dan Jon mengejutkan kita semua dengan memaafkannya, sekali lagi membuktikan dia benar-benar lelaki terbaik yang pernah. “Anda Greyjoy, dan anda Stark,” katanya, yang mana semua Theon pernah mahu mendengar dari dia.

GoT Finale - Embed 12
Courtesy HBO

Ini jelas memberinya sedikit keyakinan, dan dia berusaha untuk menyelamatkan Yara. Dia pergi ke pantai untuk mengumpul kru Greyjoynya, tetapi lelaki kepala yang baru itu tidak masuk ke dalam rancangan ini, dan secara literal meludah di wajah Theon. Lelaki itu mengalahkan Theon, dan juga mengancam untuk membunuhnya jika dia tidak mundur, tetapi Theon tidak akan.

Dia menendang Theon di antara kaki, yang tidak menjejaskannya sama sekali dengan karya Ramsay, jadi ini memberi dia kesempatan untuk mengambil yang kalah ini. Krew kemudian memihak kepada Theon dan mereka berangkat untuk pergi menyelamatkan Yara. Kami berharap nasib mereka.

GoT Finale - Embed 4
Courtesy HBO

Dan kini kami kembali ke Winterfell untuk salah satu adegan paling mengejutkan dan menakjubkan dalam episod ini. Sansa mempunyai Arya dibawa ke Dewan Besar, dan kami fikir dia akan membunuh adik perempuannya. Segala-galanya yang membawa kepada detik ini menunjukkan arah itu, terima kasih kepada sketsa Littlefinger dan menyelinap ke sekelilingnya. (Nota sisi: Ada teori peminat yang terapung sekitar minggu lalu bahawa Arya telah membunuh Littlefinger dan mengambil wajahnya sebagai salah satu topengnya, tetapi kita melihat kedua-dua mereka di dalam bilik yang sama di sini dan sedar bahawa tidak boleh benar, jadi itu satu teori meletakkan berehat agak cepat).

Arya berjalan masuk dan berdiri di hadapan Sansa dan Bran (Isaac Hempstead-Wright). Kami melihat Littlefinger (Aidan Gillen) tersenyum kepadanya, memikirkan rancangannya telah bekerja. “Adakah anda pasti mahu melakukan ini?” Tanya Arya. “Bukan apa yang saya mahu, itu adalah kehormatan,” balas Sansa, tetapi dia tidak melihat semua yang yakin tentang jawapannya. “Kamu dituduh membunuh, kamu dituduh sebagai pengkhianatan. Bagaimana anda menjawab tuduhan ini … Tuhan Baelish?” kata Sansa, dan kami suka, tunggu apa?!

Beliau mempunyai reaksi yang sama seperti kita, melihat sekeliling bilik seolah-olah dia hanya mendengar yang salah. Dia tidak dapat bersuara. “Kakak saya bertanya kepada anda,” kata Arya dengan susah. Dia memberitahu Sansa dia agak keliru, jadi dia berjalan dia melalui tuduhannya. Pertama, dia membunuh makcik mereka, Lysa Arryn, ketika dia menolaknya melalui pintu bulannya sendiri. “Saya melakukannya untuk melindungi anda,” jawabnya. Dia kemudiannya mendedahkan bahawa dia adalah orang yang meracun Jon Arryn, yang akhirnya menjadi pemangkin yang mengatur semua gerakan dalam satu musim dan mendapat Ned Stark terbunuh. Dia menuduh dia bersekongkol dengan Cersei dan Joffrey untuk mengkhianati ayah mereka dan menuduhnya dengan curang.

GoT Finale - Embed 7
Courtesy HBO

Sansa bertanya jika dia menafikan semua ini, dan dia kata dia. “Tiada seorang pun dari kamu yang berada di sana untuk melihat apa yang berlaku! Tiada seorangpun yang mengetahui kebenaran!” exclaimed Littlefinger. Jadi dia fikir.

Itulah ketika Bran memanggilnya dengan membaca kata-kata sendiri kembali kepadanya bahawa dia telah bercakap dengan Ned Stark ketika dia mengkhianati dia. Sudah tentu! Bran dapat kembali ke masa untuk melihat semua ini turun. Anda tidak boleh menipu Raven Three-Eyed, Lord Baelish! Dia kelihatan benar-benar terkejut bahawa Bran tahu rahsia ini, dan ini apabila dia benar-benar mula panik.

Sansa Stark Quote
Kesopanan

Dia cuba membuat alasan dengan Sansa, tetapi dia tidak memilikinya. Dia kini tahu bahawa dia sentiasa berpaling kepada orang-keluarga-terhadap satu sama lain, bermula dengan ibu dan ibu saudaranya, dan sekarang dengan dia dan Arya. “Saya seorang pelajar yang perlahan, memang benar, tapi saya belajar.” Ketika dia menyadari dia tidak akan bergegas, dia memerintahkan para ksatria Vale untuk mengembalikannya ke rumah, tetapi dia tidak beruntung di sana juga.

Itulah ketika dia jatuh cinta dengan lutut, merayu untuk hidupnya. Dia merujuk beberapa nasihat yang pernah dia ceritakan tentang keadilan. “Terima kasih kerana semua pengajaran anda, Tuhan Baelish,” katanya. “Saya tidak akan melupakan mereka.” Dan sebelum dia dapat mendapatkan kata lain yang tidak sopan, Arya mencincang kerongkongannya. Kami fikir sedikit Lyanna Mormont akan bersetuju dengan langkah berani ini.

GoT Finale - Embed 6
Courtesy HBO

Kembali ke King’s Landing, Cersei mahu seketika bersendirian dengan abangnya / teman lelaki. Dia mendedahkan bahawa dia akan kembali kepada perkataannya dan sebenarnya tidak akan membantu Jon dan Dany mengalahkan Raja Malam. Dia juga mendedahkan bahawa dia bersekongkol dengan Euron untuk menghantarnya ke Essos untuk mengumpul lebih ramai lelaki untuk tentera mereka, jadi ketika dia membuat kemunculannya lebih awal dalam episod itu, sudah dirancangkan.

Jaime akhirnya mempunyai cukup kakak / teman wanitanya, menyedari tidak ada alasan dengannya. Kami melihat dia menunggang Raja Pendaratan, dalam perjalanan untuk membantu di Utara, sama seperti salji jatuh. Musim sejuk akhirnya datang untuk Capitol.

Ketika kami kembali ke Winterfell, kami melihat Samwell dan Gilly dan bayi Sam telah tiba dengan selamat. Dia mendapati Bran, yang mengenali dia dengan segera. “Saya tidak pasti anda akan ingat saya,” kata Sam. “Saya masih ingat semuanya,” kata Bran secara dramatik. Sam bertanya kepadanya apa yang berlaku kepadanya apabila dia melampaui The Wall, dan Bran memberitahu dia bahawa dia menjadi Raven Tiga-Mata. Sam melihatnya seperti dia mungkin agak gila, dan mengatakan dia tidak tahu apa maksudnya.

Mereka mula bercakap tentang Jon, dan Bran mengatakan bahawa dia perlu tahu kebenaran tentang siapa dia. Dia mendedahkan kepada Sam bahawa Jon sebenarnya anak Rhaegar Targaryen (membuktikan salah satu teori peminat yang paling popular dan luas di luar sana), tetapi dia berpendapat Jon masih menjadi bajingan. Itulah ketika Sam chimes dengan maklumat Gilly telah membacanya dua episod lalu ketika menyalin diary septon yang tinggi (kami tahu maklumat ini akan berguna!). Rhaegar telah membatalkan perkahwinannya dengan isteri pertamanya dan menikahi Lyanna Stark, jadi Jon sebenarnya bukan bajingan, dia adalah pewaris sejati kepada Throne Besi. Bran kelihatan kembali ke masa untuk melihatnya sendiri, dan, selepas tujuh musim, kami kini mempunyai bukti kukuh tentang keturunan Jon. 

GoT Finale - Embed 10
Courtesy HBO

Dan seperti yang kita akhirnya mendapat pengesahan bahawa Jon adalah yang kita fikir dia, dia dan Dany (ibu saudaranya) akhirnya mengaitkannya! Kami mempunyai banyak emosi bercampur-campur tentang perkara ini, kami tidak pasti apa yang perlu dilakukan atau berfikir atau merasa (masukkan GoT incest incest di sini).

GoT Finale - Embed 16
Courtesy HBO

Kembali di Winterfell, adik-beradik Stark mendapatkan satu-satu masa untuk bercakap, tanpa pengaruh manipulasi Littlefinger. Arya mengakui bahawa dia tidak akan pernah selamat apa yang Sansa lakukan, tetapi sis besarnya meyakinkannya bahawa dia akan mempunyai. “Anda orang yang paling kuat yang saya kenal,” katanya, dan Arya sangat berterima kasih untuk mendengar pujian yang berasal dari Sansa.

Dalam adegan akhir episod, Bran berperang menggunakan kawanan burung gagak untuk melihat apa yang berlaku di The Wall. Kami melihat Tormund dan Beric Dondarrion di Eastwatch, melihat keluar ke hutan, apabila tiba-tiba mereka melihat Tentera Orang Mati. Terdapat ratusan ribu daripada mereka. Dan, jika entah bagaimana kita terlupa tentang senjata baru Night King dia memperoleh episod terakhir, kita tidak lama lagi diingatkan ketika dia datang menunggang di Visdion undead. Dalam paparan yang menakutkan, dia membawa Tembok terhempas dengan api biru berais. Tentera terus bergerak, dan Raja Malam menunggang naga.

GoT Finale - Embed 5
Courtesy HBO

Dan sekarang kita mesti menunggu selama-lamanya untuk musim kelapan dan terakhir, dan kita tidak pasti bagaimana untuk mengatasinya. Mungkin kita akan memulakan siri ini lagi untuk lulus masa. Sehingga musim depan, orang ramai!

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

29 − 21 =

map