Cara Membeli Barang Antik sebagai Hadiah Perkahwinan

Tugas yang paling mencabar yang dihadapi tetamu perkahwinan ialah mencari hadiah yang bagus. Pasti, anda sentiasa boleh merampas sesuatu dari registri pada rehat makan tengah hari anda, tetapi jika anda adalah rakan rapat atau saudara pasangan, anda mungkin ingin melakukan lebih banyak usaha. Jika anda benar-benar mahukan hadiah anda diingati, menjadi berbeza dan pergi untuk sesuatu yang istimewa yang mempunyai cerita di dalamnya. Atau sebagai Mark Hill, pakar dan pakar antik di BBC Roadshow Antik, meletakkannya: “Barang-barang antik adalah lebih menggembirakan dan jauh lebih romantis daripada membeli sekeping baru, atau hidangan ikan, atau piring, siapa yang mahu itu? Ia membosankan dan mereka mungkin sudah memilikinya.” Anda tidak boleh berdebat dengan itu, bolehkah anda?!

Mark bersumpah dia tidak pernah membeli objek baru sebagai hadiah perkahwinan. Pernah. Pasti, anda boleh mengatakan, mudah untuk seseorang yang menulis banyak buku tentang subjek dan mempunyai pengalaman lebih dari 20 tahun dalam bidang, tetapi bagaimana anda pergi mencari sekeping vintaj yang baik untuk memberi seseorang sebagai hadiah perkahwinan?

BERKAITAN: 15 Hadiah Perkahwinan Klasik yang Tidak Akan Keluar Daripada Gaya

Kami meminta Mark, yang merupakan penceramah jemputan di AFE London Art Antiques Interiors Fair baru-baru ini, untuk berkongsi dengan kami beberapa kebijaksanaan profesionalnya tentang bagaimana untuk mencari antik yang pasti menarik.

Bagaimana to Shop for Antiques - Embed - 7
MarkHill.net

Adakah setiap objek lama dianggap sebagai antik?

Antik dengan definisi adalah sesuatu yang berumur 100 tahun atau lebih. Tetapi hari ini perniagaan antik telah berubah secara dramatik sehingga sesuatu yang mereka buat pada tahun 1950-an atau 1960-an boleh dipanggil antik. Dan itu satu perkara yang baik kerana ia memberi banyak, lebih banyak ruang untuk orang yang mencari sesuatu.

Tetapi jangan bimbang tentang perkara itu. Akhirnya, anda membeli sesuatu kerana anda menyukainya atau kerana anda ingin memberikannya kepada orang yang anda cintai. Saya tidak fikir bahawa perkataan ‘antik’ itu perlu diterapkan pada sesuatu. Vintage adalah perkataan yang kami gunakan di sini agak banyak – ia boleh menjadi apa-apa yang dibuat dari tempoh Art Deco pada tahun 1920-an atau 30-an sepanjang perjalanan ke tahun 1970-an.

Jika anda ingin membeli sekeping vintaj sebagai hadiah tetapi anda bukan ahli, bagaimana anda memulakan penyelidikan anda?

Membeli sebuah antik atau sekeping vintaj sangat seperti membeli TV skrin rata yang baru. Tidak ada yang perlu diketepikan. Maklumat di luar sana.

Sebaik sahaja anda melihat dan menemui jenis perkara yang anda suka, keluar dan beli buku atau cari laman web yang dipercayai. Terdapat beberapa organisasi di seluruh dunia yang pelelong boleh menjadi ahli bahawa anda perlu mematuhi satu set tradisi dan peraturan untuk menjadi ahli. Sebagai contoh, Persatuan Pelelong Kebangsaan, Persatuan Penilai Amerika, Persatuan Peniaga Antik Amerika, Persatuan Penilai Amerika, dan Persekutuan Persatuan Peniaga Antarabangsa. Jadi terdapat banyak organisasi dan syarikat yang berurusan dengan orang yang boleh dipercayai yang tahu apa yang mereka lakukan.

Kemudian anda perlu mengetahui apa yang digambarkan seperti dan berapa tempohnya. Dari sana, ia adalah satu perkara mencari melalui salah satu peniaga organisasi yang menjual objek itu dan kemudian bercakap dengan mereka. Pelelong sangat ghairah tentang apa yang mereka beli dan menjual dan apa yang mereka letakkan di rumah lelongan mereka. Jadi selalu bertanya.

BERKAITAN: 5 Tips Membantu Anda Mencari Hadiah Perkahwinan Terbaik

Bagaimana to Shop for Antiques - Embed - 11
MarkHill.net

Sekiranya anda menyewa perunding untuk membantu anda?

Jika anda membelanjakan beratus-ratus ribu ringgit atau berjuta-juta dolar terdapat banyak perunding dalam dunia seni yang boleh anda sewa untuk memberi nasihat kepada anda. Tetapi jika anda membeli secara lebih kecil, beberapa ratus atau dolar, maka idea yang benar-benar baik untuk berteman dengan peniaga di kawasan itu.

Peniaga akan dapat membina hubungan dengan anda, mereka akan mempelajari apa yang sesuai dengan anda dan apa yang anda mahukan, dan mereka akan membantu anda dengan membeli itu. Mereka akan memberikan nasihat mereka. Sudah tentu, tidak ada yang bebas. Anda akan dijangka membeli sesuatu dari peniaga jika anda memilih otak mereka dan belajar melalui kepakaran mereka jadi itu adalah hubungan dua hala.

Bagaimana dengan provenance? Bagaimana anda menyemak sama ada cerita objek itu benar??

Sangat berhati-hati. Dalam 75 peratus kes, provenance tidak penting. Provenance adalah cerita yang menghubungkan seseorang di suatu tempat ke sesuatu. Jadi, sebagai contoh, jika anda membeli gitar Jimmy Hendrix yang dia bermain terkenal Bintang Spangled Banner [pada tahun 1969] di Woodstock, anda ingin tahu bagaimana orang itu mendapat gitar itu, orang yang menjualnya, dan bagaimana ia mendapat dari Hendrix kepada pemilik semasa. Bentuk provinsi itu sangat penting. Dan ia harus dibuang besi.

Tetapi jika anda membeli pasu Wedgwood dari abad ke-19, itulah objek seperti itu. Oleh itu, kecuali untuk memastikan bahawa ia adalah pasu Wedgwood dari abad ke-19, mencari cerita lebih lanjut mungkin sia-sia kerana ia mungkin dimiliki oleh mana-mana orang abad ke-19. Jadi tidak ada cerita langsung di sana. Oleh itu, provinsi terpakai terutamanya untuk objek di mana anda perlu menyambungkannya ke rumah tertentu, koleksi terkenal, atau kepada orang yang terkenal atau terkenal.

Bagaimana to Shop for Antiques - Embed - 12
MarkHill.net

Apakah sekeping vintaj terbaik untuk diberikan sebagai hadiah perkahwinan?

Kecuali jika anda mengenali orang itu dengan baik, saya akan menjauhkan diri daripada membeli barangan perhiasan atau barangan peribadi. Sekeping perhiasan adalah perkara yang sangat peribadi jadi anda perlu memastikan orang itu akan menyukainya.

Begitu juga, ramai orang hari ini memiliki banyak objek. Mungkin 30-40 tahun yang lalu orang mempunyai rumah baru dan mereka tidak mempunyai barang-barang yang banyak, tetapi menjauhkan diri daripada keperluan, kerana banyak orang telah membeli mereka. Pergi untuk sesuatu yang sedikit lebih luar biasa.

Dari segi saiz, saya akan menghindar dari membeli apa-apa yang terlalu besar hanya kerana seseorang mungkin tidak mempunyai ruang untuk mempamerkan atau menggunakannya. Dan mungkin sesuatu yang tiba-tiba mengambil alih bilik mereka.

BERKAITAN: 5 Hadiah Percuma yang Anda Tidak Tahu Anda Boleh Mendaftar

Apa yang anda suka memberi sebagai hadiah perkahwinan?

Perkara kegemaran saya untuk memberi orang adalah penipu. Dan itu satu perkara yang baik untuk memberi seseorang. Hari ini kita tidak menggunakan penafsir kerana kita lebih suka memamerkan sebotol wain untuk mengatakan: ‘Lihatlah saya dan wain yang saya berikan kepada anda.’ Tetapi sebenarnya menuangkan wain dalam decanter adalah perkara yang sangat istimewa. Ia meningkatkan rasa wain. Dan ia bukan sesuatu yang akan dibeli oleh semua orang.

Saya selalu memasukkan kisah kecil pada kad dengan penunjuk yang menunjuk siapa yang dimiliki objek ini pada mulanya, apa jenis wain yang mereka minum, apa jenis majlis makan malam yang mereka lakukan. Dan apabila anda melihat penentu dari 1920 atau 1930, anda mempunyai gaya yang jelas dan [ia] menjadi pusat di atas meja. Sebotol wain hanya tidak berbuat demikian.

Juga, pasu Galle atau alat makan vintaj-sesuatu yang sedikit lebih luar biasa.

Bagaimana to Shop for Antiques - Embed - 2
MarkHill.net

Apa yang orang cari sekarang?

Abad pertengahan moden. Potongan yang dibuat oleh pereka yang baik dan syarikat yang baik dari tahun 1960-an dan 1970-an benar-benar telah panas selama dekad yang lalu atau dua dekad. Mereka telah meningkat dalam nilai dan meningkatkan keinginan. Dan itulah yang menjejaskan apa yang kita boleh panggil barang antik tradisional jadi potongan Georgian, Victoria, Edward.

Juga, walaupun mungkin 20 atau 30 tahun yang lalu seseorang mungkin pergi untuk melihat kotej negara atau melihat abad ke-19, orang sekarang bercampur dan padan. Orang muda di usia 20-an dan 30-an membeli perabot abad ke-19 dan meletakkan pasu 1960-an di atasnya. Mereka memadaninya dengan apa yang mereka suka dan apa cerita mereka. Terdapat kebebasan lebih hari ini daripada yang pernah ada.

Anda melihat orang membeli sesuatu yang dibuat buatan tangan, yang bercakap tentang waktunya, yang bercakap mengenai gayanya, sama ada Art Deco, sama ada Victoria atau Art Nouveau, dan mereka membawanya ke rumah mereka, mereka mencampurkan dan sepadan. Mereka akan menjauhkan diri dari gaya pengeluaran dikritik, massa dan diktator yang membekalkan kedai rantaian kepada kita yang perlu kita lakukan.

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

4 + 6 =

map