Mengapa Mary-Louise Parker Menantang Sendiri untuk Mengambilnya Mudah pada Tahun Baru

Ia adalah jam 2018, dan resolusi yang cukup berkilat masih percaya. Pada tahun ini, dua matlamat utama saya adalah untuk berhenti membuat barang-barang dan menjadi lebih berkelas.

Kadang-kadang pada tahun 2005, santai menjadi sepenuhnya eksotik, anti-hayat, dan saya adalah amatir peringkat. Ia mengetuk saya apabila saya mendengar seseorang berkata, “Saya hanya akan mengambil mudah.”

Apa maksudnya? Ambil apa yang mudah? Hidup? Dan bahagian mana? Bahagian di mana anda boleh mati tanpa menyelesaikan nota terima kasih anda?

Untuk mempercepatkan, saya bayangkan anda perlu berhenti berfikir dan melakukan, dan pada amnya saya melakukan lebih daripada satu keperluan manusia-atau saya telah menutup sepenuhnya, memimpin orang untuk merapatkan jari mereka di muka saya untuk bertanya di mana saya pergi. Saya cukup yakin saya tahu bagaimana saya mendapat seperti ini tetapi kadang-kadang bimbang saya tidak boleh mengubahnya.

BERKAITAN: 7 Memperkasa Cara Memulakan Tahun Baru, Menurut Star Yoga Instagram Jessamyn Stanley

Hidup di New York City tidak membantu. Saya mendapati bahawa saya perlahan apabila saya lebih dekat dengan Lautan Hindi. Di Afrika saya sebenarnya boleh tidur, yang telah berlaku di Amerika Syarikat mungkin tiga kali milenium ini. Anak perempuan saya berumur 11 tahun dilahirkan di Ethiopia dan mempunyai penghormatan untuk bersantai dibina ke dalam DNAnya. Dia boleh menikmatinya dalam tugas dan tidak merasa seolah-olah dia kehilangan sesuatu di tempat lain; dia akan menghabiskan satu jam dengan penuh kasih sayang mengatur keropok di atas dulang. “Kenapa adik saya lebih terbuka kepada idea plat keju?” Dia akan merenung, melihat pada lapisan Gruyère dia dibuat menjadi patung. Dia pergi selepas hidup dengan kekurangan panik yang luar biasa, dan masuk akal bahawa salah satu ritual tempat kelahirannya, upacara kopi, memberi tumpuan kepada bagaimana bukannya apa.

Hari terakhir lawatan pertama saya ke Ethiopia, saya telah dijemput untuk upacara kopi. Rumah anak yatim di mana kami tinggal berada di belakang sebuah backstreet di Addis Ababa, dan anda masuk melalui halaman mungkin 300 kaki persegi, dikelilingi oleh dinding bata 10 kaki dengan dawai berkarat yang berkarat di atasnya.

Berjalan ke ruang pertemuan, anak saya memegang tangan saya dengan ketat. Saya mempunyai anak perempuan saya di pinggul saya. Terdapat seorang wanita muda yang cantik di tengah-tengah bilik, duduk di bangku rendah. Di hadapannya adalah arang panas, dan saya mengarahkan anak lelaki saya ke sekelilingnya ketika dia menuju ke mainan dan buku-buku yang jarang ditempatkan di rak di sekeliling pinggir bilik. Saya mengambil tempat duduk saya, dan anak perempuan saya mengulangku dan mengepung ekor kuda saya. Saya dengan senang hati membuat ceramah kecil tentang anak perempuan saya sambil melirik dan bertanya-tanya di mana dan bila majlis sebenarnya akan berlaku.

TK
Jasu + Junko / Arkib Trunk

BERKAITAN: Kenapa Pelakon Danielle Brooks Tidak Membuat Resolusi Tahun Baru

Wanita yang duduk di atas arang itu dengan teliti menyusun semula selendangnya dengan satu tangan dan yang lainnya menggoncang sebatang pot besi berat dengan biji kopi. Mangkuk tenunan yang penuh dengan popcorn berada di lantai di kakinya, dan dia mengguncang periuk di atas arang; bunyi kacang itu sepadan dengan perkusi hujan yang jatuh di luar. Seorang lagi wanita mengambil beberapa popcorn dan menjatuhkannya ke dalam sebuah telaga yang dibuatnya dari depan sweaternya, dan mereka bercakap-cakap di Amharic. Saya bercakap dengan rakan-rakan yang saya buat minggu itu, dan bau kopi yang dibakar secara beransur-ansur dikosongkan ke dalam bilik.

Ia dipercayai bahawa kopi ditemui di Ethiopia; maka upacara ini suci. Biji-bijian itu tanah dengan tangan dan melalui penyaring, tetapi sebelum itu, mereka dibawa di sekeliling bilik untuk semua menyedut bau yang memabukkan. Kemudian kopi dibancuh dalam jebena, atau periuk panggang. Yang pertama memanggang, atau abol, adalah yang paling tulen, dan jika anda memasuki rumah di abol, itu bertuah, tanda baik untuk hari anda.

Pada hari majlis pertama saya, saya masih tertanya-tanya apabila persembahan itu akan bermula. Apabila mereka mengeluarkan beberapa ambasha, atau roti manis, saya fikir ini mestilah, kerana kue hampir sama dengan upacara. Mereka meminta saya memotongnya sebagai penghormatan kepada anak perempuan saya, dan saya terkena emosi pada waktu kesembilan minggu itu dari frasa “menghormati anak perempuan anda.” Sebagai ketenangan yang menular turun ke dalam bilik, saya mendapat pertama saya kecurigaan bahawa mungkin ia bukan mengenai kek.

Kami tinggal di bilik itu cukup lama untuk tenang di dalamnya untuk meresap ke arah saya, dan untuk seorang gadis kecil dalam kasut paten-kulit yang berdebu untuk mencari jalannya ke pangkuan saya. Apabila sahabat kami Issac memberi isyarat kepada kami bahawa sudah tiba masanya untuk pergi, saya tertanya-tanya jika terdapat lebih banyak lagi. Sekiranya majlis itu dimulakan lagi? Saya mengucapkan selamat tinggal kepada gadis kecil itu, yang cerdas, dan membuat jalan keluar. Kemudian saya berpaling dan berbisik kepada seorang wanita dengan pintu, “Maaf, hanya untuk memastikan-upacara itu selesai?” Saya telah bertemu dengan ya yang hairan. “Upacara kopi,” kata saya. “Adakah itu? Atau adakah kami terlambat? “” Tidak, “katanya. “Inilah dia.” “Baiklah,” kata saya. “Tetapi kan?” Dia meletakkan tangannya di bahuku. “Anda mempunyai kopi?” Saya mengangguk, malu. Dia menepuk saya. “Ishi,” katanya. (Ini bermakna “OK.”) “Anda ada di sini. Kami meraikannya. “

BERKAITAN: Penyelidik Badass ini Menggunakan Pemetaan Otak untuk Meningkatkan Rasa Kecemasan dan Depresi untuk Remaja

Jadi tidak ada gendang atau kostum, dan kek bukanlah titik. Ia adalah soundtrack kacang-kacangan segar yang menumbuk satu sama lain dan mencetuskan. Cawan sesuatu yang hangat, dan senyuman yang tidak senonoh dari wanita yang menuangkannya. Perayaan itu adalah apa-apa; ia adalah parti yang tenang bahawa peradaban membolehkan anda jika anda diberkati untuk mempunyai masa untuk berehat.

Hari ini anak perempuan saya setinggi saya, dan saya memberitahu dia dia meditasi visual saya. Wajahnya adalah tempat yang bagus untuk saya mendarat apabila saya perlu menarik nafas. Matanya seperti sumur yang tidak akan sampai ke dasar, dan senarai positif positif yang dia bawa mempunyai “ketenangan dari penghargaan yang mudah” yang dinyatakan di suatu tempat di dekat bahagian atas. Saya terus mencari lebih banyak cara untuk membuat saya perlahan jika tidak berhenti, dan menjadi OK dengan kehidupan yang berterusan ketika saya menandakan diri seorang peserta yang memerhati dan bukan seorang penonton.

Saya mengakui kekecohan yang berlaku sedikit sekarang ketika saya menulis ini. Saya berkata kepada diri saya sendiri: Jangan buat kerja menulis 10 versi menerangkan bagaimana anda berkompromi dengan cara membuat 10 versi segala-galanya. Saya cuba melihat apa yang akan berlaku sekiranya saya membiarkannya berlaku, dan walaupun tekak saya dirampas pada mulanya, saya akhirnya mengambil nafas dan memeluk impuls untuk mengisi seluruh bahagian halaman dengan sekumpulan Z yang benar-benar cantik dan hanya menikmati secawan kopi secukupnya bersebelahan dengan saya.

Untuk lebih banyak cerita seperti ini, pilih edisi Februari InStyle, yang boleh didapati di gerai surat khabar dan muat turun digital pada 5 Jan.

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

+ 20 = 29

map