Model Mia Kang tentang Cara Tinju Membantu Tubuhnya Melawan Dysmorphia: “Saya Mempelajari Makanan Bukan Ganjaran untuk Kelaparan”

Pada awal 2016, saya kelihatan seperti saya “hidup mimpi itu.” Saya adalah model yang berjaya di Manhattan. Saya telah melancarkan dunia untuk pucuk foto. Saya berada di papan iklan untuk GUESS dan juga muncul Sukan IllustratedIsu baju renang. Saya pergi ke parti glamor dan menyikat bahu dengan rapper, pelakon, dan supermodel.

Tetapi, pada hakikatnya, saya penuh dengan ketidak insiden dan mengalami kecemasan yang timbul daripada kritikan yang saya terima. Orang-orang meminta saya melakukan perkara-perkara seperti kelaparan diri sendiri atau pergi ke diet cecair selama 10 hari sebelum pucuk. Saya takut badan saya tidak pernah cukup baik, cukup nipis. Ia sampai ke titik di mana saya tinggal di Marlboro Lights, kopi hitam, dan alkohol. Apabila saya perlu makan sesuatu, saya akan makan makanan ringan, kemudian berlari dari kelas latihan ke kelas latihan yang berusaha membakar apa sahaja yang menyentuh bibir saya.

BERKAITAN: Brooklyn Sembilan Sembilan Pelakon Stephanie Beatriz mengenai Perjumpaan Makan Teruk

Ini bukan sesuatu yang baru-saya memulakan pemodelan pada usia 13, ketika banyak gadis sudah berjuang dengan isu-isu imej badan. Saya terbiasa mendengar orang mengkritik badan saya setiap hari. Saya fikir saya telah mengembangkan kulit tebal. Apabila komen-komen itu membuat saya merasa seperti saya mengerikan dan tidak layak, saya akan memberitahu diri saya bahawa ini adalah cara industri bekerja. Saya fikir ia adalah perkara biasa. Sekarang, pada 28, saya menyedari ia tidak-dan bahawa ia melakukan beberapa kerosakan yang serius.

Walaupun kejayaan saya tahun lepas, orang masih mengatakan saya tidak akan benar menjadikannya kecuali pinggang saya berada di bawah 35 inci. Tidak semestinya ada kelonggaran dengan itu; ia adalah “seperti cara ia bekerja.” Ia menjadi semua yang saya boleh fikirkan. Tekanan itu terus membina dan membina di dalam saya. Kemudian, suatu hari saya terkepung. Saya rusak. Kebimbangan saya mengambil alih. Selepas 15 tahun ini, saya tenggelam ke dalam kemurungan yang mendalam, tidak meninggalkan apartmen saya kecuali saya terpaksa. Rasanya seperti saya kehilangan keupayaan untuk meneruskan kehidupan secara fizikal. Saya tahu saya bertanya kepada diri sendiri yang mustahil ketika tubuh saya menentang kehilangan berat badan dan pikiran saya menolak berurusan dengannya.

Saya perlu melangkah jauh. Jadi, saya meminta percutian 10 hari untuk pergi ke rumah keluarga saya di Thailand. Dan itulah keadaannya berubah.

Saya dapati gim Muay Thai tempatan betul-betul di sebelah rumah saya. (Muay Thai adalah seni mempertahankan diri dan sukan kebangsaan Thailand). Sejujurnya, pada mulanya saya masih terperangkap dalam pemikiran hanya mencuba kehilangan berat yang saya diberitahu bahawa saya perlu. Latihan setiap hari bertukar menjadi dua kali sehari-dan kemudian sesuatu merasakan berbeza. Untuk kali pertama, saya telah dinilai berdasarkan prestasi saya berbanding penampilan saya.

Satu jawatan yang dikongsi oleh Mia Kang (@missmiakang) pada 16 Mei 2017 jam 7:23 pagi PDT

Saya mendapati kerendahan dalam seni mempertahankan diri ini, di mana ego telah ditinggalkan di pintu. Orang-orang ini tidak peduli jika saya adalah model atau doktor atau seorang banduan yang melarikan diri-yang mereka mahukan adalah untuk menunjukkan komitmen yang sama kepada sukan seperti yang mereka lakukan. Jurulatih saya menggalakkan saya untuk bertambah kuat dan bukannya mengkritik cara badan saya kelihatan semasa saya bertempur.

Muay Thai menjadi lebih daripada sekadar cara untuk menurunkan berat badan. Ia adalah melarikan diri saya, dan ia membuatkan saya merasa kuat. Saya mula jatuh cinta dengan sukan ini dan dengan orang yang membantu saya menjadi.

Ia juga mengajar saya tentang pemakanan. Ia mengajar saya untuk menghormati badan saya jika saya mahu melakukan, yang bermakna memakan sebenar nutrien. Ia tidak mudah untuk mengambil gigitan pertama, belajar makan makanan yang saya tidak pernah bermimpi untuk makan pada diet model saya. Tetapi pada akhirnya, saya belajar bahawa makanan bukan ganjaran untuk senaman atau kelaparan; ia adalah bahan api untuk badan saya.

Bunyinya tidak dapat dipercaya untuk mengatakan hidup saya berbalik dalam masa 10 hari, dan tidak. Hari-hari awal bercuti ini berubah menjadi sembilan bulan latihan dan tinggal di kem latihan Thailand, di mana saya mengambil langkah mundur dari pemodelan dan menumpukan sepenuh masa, hati, dan tenaga kepada Muay Thai.

RELATED: Rapper Vic Mensa Mendapat Calon Mengenai Perjuangannya Dengan Kesihatan Mental

 

Satu jawatan yang dikongsi oleh Mia Kang (@missmiakang) pada 21 Jul, 2017 pada 11:14 pagi PDT

 

Saya mula mendapat berat badan dalam otot. Saya meletakkan lebih dari 30 lbs, yang begitu sukar difahami pada mulanya selepas menghabiskan apa yang dirasakan seumur hidup cuba “kurus.” Saya kehilangan perkara yang saya diberitahu adalah definisi keindahan seperti jurang paha, menonjol tulang selangka, dan tulang pinggul yang kelihatan. Sebaliknya, apabila saya melihat di cermin, saya mula melihat perkara-perkara seperti enam pek abs, pantat curvy, paha tebal-perkara-perkara yang saya telah dikondensasikan untuk memikirkan sebagai “tidak diingini.” Tetapi nombor pada skala atau pita bermula nampaknya tidak penting. Saya berbangga dengan membina otot baru saya. Buat pertama kalinya, saya benar-benar gembira hanya menjadi saya. Saya suka belajar sesuatu yang saya sukai tanpa rasa dihakimi. Muay Thai membuatkan saya berasa lebih kuat dari segi fizikal dan mental setiap hari.

Apabila saya kembali ke New York, saya teruskan. Muay Thai bukan hanya sebahagian daripada gaya hidup harian saya sekarang tetapi juga siapa saya sebagai orang. Saya tidak pernah menyayangi diri saya sendiri. Tentunya, ada pekerjaan yang tidak saya perolehi kerana saya tidak mempunyai pinggul 35 inci, tetapi ini adalah risiko yang saya ingin ambil untuk mencuba dan membuat perbezaan dalam industri dan dalam harga diri saya.

Saya masih berjuang, dan mungkin akan sepanjang hayat saya, dengan imej badan. Tetapi sukan saya mengajar saya bagaimana untuk menjadi bahagia dan mencintai diri saya sendiri. Ia membantu saya mengakses kekuatan dalaman yang saya tidak pernah tahu yang saya ada, yang memberi saya kuasa untuk kembali dan berdiri dengan cara saya sendiri apabila saya sudah bersedia untuk kembali ke pemodelan.

 

Malam tadi saya menjadi tuan rumah @thefryecompany x @aglit_italy musim panas acara gaya di kedai FRYE SoHo, NYC. Terima kasih semua yang datang melalui dan menunjukkan beberapa cinta!

Satu jawatan yang dikongsi oleh Mia Kang (@missmiakang) pada 29 Jun, 2017 pada 3:19 petang PDT

 

Sekarang, saya enggan mempunyai keindahan yang dikehendakinya. Tidak lama lagi, saya adalah wanita yang tidak selamat yang membalikkan halaman majalah, tertanya-tanya mengapa saya tidak kelihatan seperti model yang saya lihat-dan saya sebenarnya adalah salah seorang wanita di majalah itu.

Muay Thai membantu saya melihat keindahan itu tentang keyakinan, kebahagiaan, dan kekuatan. Ia membantu saya melihat bahawa apa yang benar-benar penting ialah wanita anda, bukan wanita yang kelihatan seperti anda. Sekarang, saya mahu melakukan segala yang saya dapat untuk menggalakkan wanita menjalani sesuatu seperti yang saya lakukan untuk mengasihi diri dan mayat mereka. Saya mahu melihat wanita yang kuat, yakin, sihat sebagai model peranan di papan iklan dan majalah. Kerana itu cantik kepada saya.

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

91 − 89 =

map