Dalam Pujian Gadis Gila: Surat Cinta kepada Nancy Downs of The Craft

Berikut adalah gadis-gadis gila. Kepada gadis-gadis yang kadang-kadang akan melepaskan pegangan. Kepada gadis-gadis yang menjerit dengan kuat dan bertindak pada emosi yang tidak dicairkan. Kepada gadis-gadis yang sentiasa diberitahu mereka terlalu banyak, membuat terlalu banyak adegan, apabila benar-benar, orang yang memberitahu anda ini tidak cukup. Yang satu ini keluar untuk semua Nancy Downses dunia. 

Kraf adalah salah satu filem kegemaran saya sepanjang masa, tidak khusus untuk musim Halloween, tetapi semuanya lebih sesuai untuknya. Untuk bersikap adil, saya akan menonton apa-apa perkara yang jauh berkaitan dengan ahli-ahli sihir, tetapi kumpulan remaja perempuan yang menjadi tumpuan utama filem ini amat menarik perhatian saya. Kuasa Manon mengetepikan, mereka adalah gadis biasa. Mereka mempunyai nama biasa-Rochelle, Bonnie, Sarah, dan Nancy-dan mempunyai masalah sekolah menengah yang sama sekali tidak normal seperti yang anda dan saya pernah. Disebut “bitches of Eastwick” oleh rakan-rakan mereka, mereka jauh dari menjadi anak-anak yang sejuk, dan jujur, bukan? Dalam persekitaran yang akan membuatkan mereka berasa tidak berdaya terhadap sesuatu yang serius (atau sekalipun, segala-galanya adalah serius ketika anda masih remaja) memaksa seperti pembuli perkauman kelas residen, atau lelaki yang anda suka yang akhirnya membuat kehidupan neraka anda, mereka mendapati kuasa dalam buku dan nyanyian mereka, memanggil sesuatu yang lebih besar daripada diri mereka sendiri. 

Nancy Downs
Arkib Foto / Getty

BERKAITAN: Halloween Makeup Inspo Daripada Penyihir Kegemaran anda

Nancy adalah kegemaran saya yang mutlak.

Dia adalah gadis gothis lewat 90-an yang dipersonifikasikan, dengan bob pendek, hitam ultra, asas porselin, mata yang sangat berbingkai, dan gincu gelap. Merlot yang mendalam akan dianggap sebagai telinganya-dia tidak pernah melakukan apa-apa yang lebih ringan daripada itu-dan seluruh rupa terikat dengan pandangan yang sengit untuk menggoncang sesiapa sahaja di hujung penerimaan ke inti mereka. Saya masih ingat duduk di atas lantai bilik sahabat saya yang baik di lantai dan gincu gelap menjadi seperti Nancy, ketika kami menyalakan lilin dan berpura-pura untuk membuang mantra tanpa membakar rumah.

Sebagai remaja lelaki cenderung untuk melakukan, mereka memberikan reputasi “perempuan murahan” kerana kepada mereka, seorang gadis remaja yang selesa dengan seksualitinya sendiri adalah pelik, dan dia telah memalukan untuknya. Dia memilikinya dengan bangga, dan daripada empat orang perempuan, dia adalah orang yang tanpa malu. Kehidupan rumahnya disedut, dan pergaduhan setiap malam di dalam treler keluarganya di antara ibunya dan stepdadnya lebih kerap daripada tidak, jadi mudah difahami mengapa dia memakai orang yang sukar, tetapi apabila dia suka, dia sangat menyukai.

Dia mendapati perlindungan di dalam perjanjiannya, dan apabila kuasa kumpulan itu mula menjadi kenyataan, itu adalah kuasa Nancy yang entah bagaimana mencetuskan serangan jantung untuk ayah tirinya yang menyakitkan, meninggalkan dia dan ibunya dengan jumlah wang tunai yang gila. Ketika gadis-gadis lain menggunakan semangat untuk menangani isu-isu segera, dia mempunyai tujuan yang lebih besar. Dia mahu menggunakan kuasa lengkap dari Manon.

Anda tahu bagaimana mereka mengatakan rakan-rakan anda yang paling bermakna adalah yang paling peduli? Nancy adalah kawan itu.

Dia adalah sukar kepada Sarah apabila dia terlibat dengan Chris, selepas itu Nancy sendiri tahu dia suka menggunakan gadis-gadis dan menyebarkan khabar angin tentang mereka seperti api-tetapi ketika Sarah pulang dengan kejutan selepas dia cuba memperkosanya, Nancy merancang rancangannya sendiri untuk membalas dendam.

“Anda tidak wujud. Satu-satunya cara anda mengetahui cara merawat wanita adalah dengan merawat mereka seperti pelacur, ketika anda pelacur itu, dan itu akan berhenti,” teriaknya sambil melayang ke bilik. Entah bagaimana, dia mengharamkan permintaan maaf, tetapi dia tidak membelinya, dan dia menggunakan kuasa untuk melancarkannya ke tingkap untuk kematiannya. 

VIDEO: Disney Channel Working On Hocus Pocus Remake

 

Sudah tentu, ini terlalu banyak untuk pendatang baru Sarah, dan dia mahu meninggalkan kumpulan itu. Menjawab dengan api neraka mungkin bukan tindak balas yang paling sesuai, tetapi ia adalah satu yang mudah difahami. Dia membunuh seseorang untuk kawannya, dan inilah bagaimana Nancy mendapat bayaran? Dia tidak akan turun tanpa pertarungan, dan melawan dia.

“Anda tahu, pada zaman dahulu, jika seorang penyihir mengkhianati perjanjiannya, mereka akan membunuhnya,” katanya kepada Sarah selepas menendang di bilik mandi di mana dia menyembunyikan. 

Akhirnya, keperluan Nancy untuk hidup dalam kuasa yang melampau dan memperoleh kekuatan total adalah kejatuhannya. Kuasa pergi ke kepalanya, dan dia bergegas keluar. Dia kehilangan kuasa dan fikirannya, dan adegan akhir menunjukkan pemandangan udara Nancy di hospital, diikat ke tempat tidur dan mendakwa dia sedang terbang. 

Tetapi buat seketika, dia sangat mulia.

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

+ 32 = 36

map